Worden we daar als ICT-ers warm van, of staat de sector in brand? Wat gaat AI voor de ICT sector betekenen? Een goede vraag om aan ChatGPT zelf te stellen. Die heeft overal een antwoord op, dus ook op deze vraag. Ik schrijf deze column daarom niet alleen, maar doe dit in samenwerking met ChatGPT.
AI is zeker een hot topic, en de impact ervan op de ICT-sector zal niet onopgemerkt blijven. Er zijn verschillende gevolgen te verwachten als gevolg van de integratie van AI in de sector.
Een van de meest voor de hand liggende effecten is dat eenvoudige en repetitieve taken in toenemende mate worden overgenomen door AI-toepassingen. Dit betekent dat beheerders en programmeurs een deel van hun werk zullen moeten afstaan aan geautomatiseerde systemen. Hoewel dit kan leiden tot een afname van het aantal benodigde arbeidskrachten, biedt het ook nieuwe mogelijkheden.
Beheerders zullen dus een deel van hun werk moeten afstaan. Dit maakt, zo zegt ChatGPT, dat zij meer tijd hebben om zich te richten op meer complexe en strategische vraagstukken. Ik denk dat we hier een verschil van inzicht hebben. Het zal niet iedere beheerder gegeven zijn zich met meer inhoudelijke en complexere vraagstukken bezig te houden. Per saldo zullen er minder beheerders nodig zijn.
Ook voor programmeurs geldt dit. Code-generatie is makkelijk, maar als de code semi kant-en-klaar geproduceerd wordt, wijzigt de rol van programmeur, van creator, naar editor. Ze kunnen zich richten op het verbeteren en aanpassen van de gegenereerde code.
Ook hier: er zullen minder programmeurs nodig zijn om het werk te doen, dus ook zij kunnen zich aan andere taken wijden. Voor programmeurs zie ik meer mogelijkheden om andere taken op te pakken.
Het grote voordeel wat ik zelf zie, is dat met de overname van repetitieve taken door AI, er meer focus kan komen op veranderings- en innovatieprocessen. Dit betekent dat er een verschuiving zal plaatsvinden waarbij de verdeling van capaciteit tussen de traditionele beheer en verander-organisatie nu misschien eindelijk eens meer richting verandering en innovatie doorslaat. Niet meer 80% van het budget voor de “run” en 20% voor de “change”, maar hopelijk een meer gelijke verdeling. Of beter nog, de meerderheid van de capaciteit aan het werk voor ‘’change”.
Bij gelijkblijvende budgetten/capaciteit zal het verandervermogen behoorlijk moeten toenemen. Misschien zit de ICT afdeling straks wel te wachten op de gebruikersorganisatie die hen niet kan bijhouden…
AI maakt het dus makkelijk om de minder leuke taken over te nemen. Dat zal ten koste gaan van arbeidsplaatsen, maar ook voordelig zijn voor de efficiëntie. Ik merk dat laatste inmiddels zelf regelmatig, want het is een prachtige informatiebron. Wel begin ik er een beetje van te balen dat ChatGPT maar met een wereldbeeld (dataset) heeft tot september 2021. De gegeven antwoorden, gegenereerde codes etc zijn dus mogelijk allemaal gedateerd. Wil een oplossing als ChatGPT echt volledig inzetbaar zijn, dan zal deze ook actuele informatie moeten kunnen gebruiken en leveren. De ontwikkelingen in ons domein gaan tegenwoordig nu eenmaal best heel snel. Dat zie je ook terug op dit gebied want BingChat verbetert zich voortdurend en sinds kort zijn ook Google Bard en Claud van Anthropic op onze markt beschikbaar. De kennis van en over AI neemt toe en de mogelijkheden daarmee ook.
Ja, AI is hot, en onze ICT sector zal zeker impact ondervinden. Door een mogelijke reductie van arbeidskrachten, maar ook door de verschuiving van capaciteit van relatief eenvoudig repetitief werk, naar taken met meer bedrijfswaarde. De ICT sector moet zich vooral voorbereiden op deze verandering, en de nieuwe techniek omarmen en naar waarde inzetten.
juli 2023